KUTADGU BİLİG’DE KADIN

Author :  

Year-Number: 2016-11
Language : null
Konu : Türkoloji

Abstract

Yusuf Has Hacip tarafından XI.yüzyılda Karahanlı Türkçesiyle yazılmış Kutadgu Bilig, kültür ve edebiyat tarihimizde önemli bir yer tutar. Türk- İslam sentezinin en eski örneklerinden olan bu eser didaktik bir eserdir. Her iki dünyada da mutlu olmanın yollarını gösterir. Bu çalışmada Kutadgu Bilig’de ve dolayısıyla Karahanlı Türkçesinde kadın kavramını karşılayan sözcük ve sözcük grupları kullanım sıklığı ve bağlam açısından ele alındı. Böylelikle dönemin zihniyetinin, kadına yüklenen rolün daha iyi anlaşılması hedeflendi.

Keywords

Abstract

Written in the 11th century by Yusuf Has Hacip Kutadgu Bilig holds an important place in our culture and literary history. Kutadgu Bilig is the Turkish-Islamic synthesis is one of the oldest examples and a didactic work. Kutadgu Bilig shows ways to be happy in both worlds. In this research we have discussed the concept of women in Kutadgu Bilig. We have identified the words which means woman. W e have these words listed according to frequency of use. We explained that these words are used in which context. Thus, in this era, the role attributed to the women was aimed at better understanding.

Keywords


  • AKSOY, Numan (2010). “Eski Türk Toplumunda Kadının Sosyal Statüsü”, İstanbul:

  • AKSOY, Numan (2010). “Eski Türk Toplumunda Kadının Sosyal Statüsü”, İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, S. 185, s. 149-166.

  • ANIL, A.Yılmaz (2004). “Kutadgu Bilig’de Kadın” Ankara: Türk Kültürü ve Hacı Bektaşi Veli Araştırmaları Dergisi, S. 32, s.91-99.

  • ARAT, Reşit Rahmeti (2008). Yusuf Has Hacip, Kutadgu Bilig, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.

  • ÇAĞATAY, Saadet (1963). “Türkçede 'Kadın' İçin Kullanılan Sözler”, TDAY- Belleten 1962, s. 13-49, Ankara Türk Dil Kurumu Yayınları.

  • CANAN, İbrahim (2012). Hadis Ansiklopedisi,Kütüb-i Sitte, c.17, Ankara: AkçağDEMİRBİLEK, Salih (2012). “Dede Korkut Oğuznamelerinde Aile Kurumu” , VII.Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri, Kültür ve Turizm Bakanlığı e- kitap yayınları.

  • ……………………... (2014). “Kutadgu Bilig’de Gençlik Kavramı”, Gençlik ve Kültürel Mirasımız Uluslar arası Kongresi Bildirileri, c. 2, 59-74 s., Samsun.

  • Ergin, Muharrem (1994). Dede Korkut Kitabı I, Giriş-Metin-Faksimile. Ankara:TDK Yayınları.

  • Günay, Umay (2000). “İslamî Dönemde Türk Toplumunda Kadının Yeri ve Önemi”, The Journal of Academic Social Science Studies. 5(5):129-148.

  • Kaplan, Mehmet.(1988). “Dede Korkut Kitabı’nda Kadın”, Mehmet Kaplan’dan Seçmeler I (Haz.İ.Enginün, Z.Kerman).Ankara: KTB Yayınları.

  • Karahan, Akartürk (2006). “Tarihî Türk Dilinin Söz Varlığına Katkılar: Kadınla İlgiliKelimeler Üzerine”, Bilkent Üniversitesi l. Uluslararası Büyük Türk Dili Kurultayı Bildirileri. Ankara.

  • KÖPRÜLÜ, M.Fuat(1981). Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Ötüken Yayınları.

  • PİLANCI, Hülya (2002). "Anadolu Ağızlannda Kadın İçin Kullanılan Sözler ÜzerineBir İnceleme", Kadın Araştırmaları Dergisi, Doğu Akdeniz Üni.Yayınları, C:III, S: 2, s. 71-82.

  • ŞİŞMAN, Bekir (2009). Kadın Evliya Menkıbeleri, İstanbul: Şule Yayınları.TEZCAN, Semih (1981). “Kutadgu Bilig Dizini Üzerine”, TTK- Belleten, C. XLV/2, S. 178, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics