TÜRK KÜLTÜRÜNDE KADİMDEN GÜNÜMÜZE ULAŞAN SOSYAL ÖRGÜTLERE DAİR BİR MİSAL: SALÂVATÇILIKTAN CAZGIRLIĞA

Author :  

Year-Number: 2012-2
Language : null
Konu : Tarih

Abstract

Halkın kültürel değer yargılarını içeren organizasyon kabiliyeti beraberinde genelin onayınıalan bir dizi kuralları da kapsamaktadır. Güreş müsabakaları halkın kültürel değerleri ileorganize ettiği ve bazı görevlendirmeleri ihtiva eden örneklerden yalnızca birisidir.Devletinde bu türden aktivitelere müdahil olarak halkın onayına sahip organizasyonlara bazıihtivalar yaptığı anlaşılmaktadır. Halk tarafından geleneksel olarak düzenlenen güreşmüsabakalarında karşımıza çıkan Salavatçılık güreşçileri ve onların hünerlerini seyircileresesli olarak lirik tarzda betimlenen manilerle tanıtma görevini yerine getirmektedir. GerekOsmanlı gerekse Türkiye Cumhuriyeti halkın organize ettiği bu yapıya müdahil olarak enazından salâvatçının işlevinde bazı ilaveler gerçekleştirmiştir. Çalışmamızda devlet eliyleyapılan bu müdahalenin nasıl bir değişim süreci içinde gerçekleştiği Cumhuriyet Türkiye’side dikkate alınarak değerlendirilecektir.

Keywords

Abstract

A wrestling in the Ottoman sovereignty that Turks performed as an sportive activity caused abase for a kind of civil organization. Wrestling turnovers that bear some number of mutuallyagreed rules that the public of Turkish society derived from the Turkish traditions have beendesigned along with the publics’ organization capability has obtained the state’ ambition todeal with. While the “Salavatcı” (Eulogizer) was a duty to introduce the wrestlers’ personalityand their cunning abilities, in the turnover that hold by the public, it shifted rather to a duty ofintroducing the administrators and adding up on to their initial performance designed bypublic within the turnovers, having been hold under the state authority. In our study thewrestling turnover that was designed by the public would be examined to what extend beingshifted and redesigned by the state within the history along with taking the Republican periodin to consideration.

Keywords


  • Ahmet bin Mahmut, Selçukname II, haz. Erdoğan Merçil, Terüman 1001 Temel eser, İstanbul 1977.

  • Andreas Tietze, Tarihi ve Etimolojik Türkiye Türkçesi Lügati, Cilt 1, Simurg Yayınevi, İstanbul-Wien 2002.

  • (Artun, 2013: 28), Erman Artun, Çukurova'da Salavatçılık Geleneği ve ÂşıklarınPehlivan Salavatlamaları, Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Merkezi, [httpturkoloji.cu.edu.trCUKUROVAmakaleler27. php (erişim: Mart 2013)]

  • Atıf Kahraman, Cumhuriyete Kadar Türk Güreşi, Cilt:1, Kültür Bakanlığı Yayınları:1028, Kültür Eserleri Dizisi:133, Ankara, 1989.

  • Atıf Kahraman, Osmanlı Devleti’nde Spor, Kültür Bakanlığı Başvuru Eserleri, Ankara 1995.

  • Dede Korkut Hikâyeleri, yay. Orhan Şaik Gökyay, İstanbul 1976, s. 56-58.Erdoğan Merçil, Türkiye Selçuklularında Meslekler, TTK, Ankara 2000.Hasan Eren, Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü, 2. Baskı, Ankara 1999.

  • H.G. Dwight, Constantinople Old and New, çev. Feride Doğaner, Toplumsal Tarih, Sayı: 15, Mart 1995, ss.6-11.

  • Stephan Grundy, Attilla’s Treasure, A Bantam Spectra Book, September 1996.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics