“ELMA AĞACI” MASALI ÜZERİNDE MİTOLOJİK BİR ÇÖZÜMLEME DENEMESİ

Author :  

Year-Number: 2015-9
Language : null
Konu : Edebiyat

Abstract

Meraklılarına büyülü bir dünyanın kapılarını aralayan masallar, onlarıüreten toplulukların bilinç ve hayal gücüyle örülüdür. Bu örgüyü çözme uğraşıolarak adlandırılabilecek masal çözümlemeleri, sözkonusu toplulukların dünyayı,kendilerini ve kendileri dışındakileri nasıl algıladıklarını, neyi sorun olarak görüpbu sorunları nasıl çözüme kavuşturduklarını içeren sonuçlar barındırır.Çalışmada Umay Türkeş Günay’ın “Elazığ Masalları” adlı eserindenseçilen “Elma Ağacı” masalı üzerinde mitoloji kaynaklı bir çözümleme denemesiyapılmakta bu sayede masallarda var olan örgü-örtü açığa çıkarılmayaçalışılmaktadır. Elma, ejderha, küçük kardeş, dağ, kuyu, tüy, koç, kavak, Ankaüzerinde durulan başlıklardandır.

Keywords

Abstract

Fairy tales open a door to a magical world to their curiouses. They arewovened with their producer’s consiousness and imaginative. Fairy tale analysiswhich is named as releasing a path involves people’s perception abaut world,other worlds and themselves also problems and solvings.In the study “Elma Ağacı” fairytale is chosen for mythological analysis. Itis occured in “Elazığ Masalları”. In this way path or overlaying is waived onfairytales. Apple, dragon, little brother, mountain, well, feather, wether, Anka areone of the disscussing topics.

Keywords


  • Bayat, Fuzuli.(2012), Türk Mitolojik Sistemi 2, İstanbul: Ötüken

  • Benjamin, Walter.(2014), Son Bakışta Aşk, İstanbul: Metis Yayınları.

  • Beydili, Celal.(2005), Türk Mitolojisi Ansiklopedik Sözlük, Ankara: Yurt Kitap-Yayın.

  • Bilkan, Ali Faut.(2009), Masal Estetiği, İstanbul: Timaş Yayınları.

  • Camphell, Joseph.2013), Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.

  • Çoruhlu, Yaşar.(2011), Türk Mitolojisinin Ana Hatları, İstanbul: Kabalcı

  • Duymaz, Ali. (1998), Anadolu ve Balkan Türklerinin Halk Anlatmalarında Mitolojik Bir Kuş: Zümrüdü Anka, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt: 1 Sayı: 1, Sayfa:91-97.

  • Eliade, Mircea.( 1991), Kutsal ve Dindışı, Ankara: Gece Yayınları.

  • Günay, Umay Türkeş.(2011), Elazığ Masalları ve Propp Metodu, Ankara: Akçağ Yayınları.

  • Işık, Neşe.(2009), Türk Masallarının Sembolik Açıdan Çözümlenmesi, Elazığ: Fırat Üniversitesi Yayımlanmamış Doktora Tezi.

  • İnan, Abdülkadir.(1987), Makaleler ve İncelemeler, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.

  • Levi-Strauss, Claude.(1983), Din ve Büyü, İstanbul: Yol Yayınları.

  • Ögel, Baheddin.(2006), Türk Mitolojisi, Ankara: Türk Tarih Kurumu

  • Ölçer, Evrim.(2003), Türk Masallarında Toplumsal Cinsiyet ve Mekan İlişkisi, Ankara: Bilkent Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.

  • Sarı,Ahmet.-Ercan, Cemile A.(2008), Masalların Psikanalizi, İstanbul: Salkımsöğüt Yayınları.

  • Sarpkaya, Seçkin.(2014),Türkiye Sahası Efsanelerinde Ejderha, Yılan Kitabı, Editör: Emine GürsoyNaskali. İstanbul: KİTABEVİ, Sayfa: 505-519.

  • Sodzawiczny, Magdalena.(2003), Türkiye Masallarında Şamanizm Öğeleri, Ankara: Bilkent Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.

  • Şimşek, Esma.(2008), Ölümsüzlük İlacı Elma, Turkish Studies, Cilt:3, Sayı:5, Sayfa:193-204.

  • Uraz, Murat.(1994), Türk Mitolojisi, İstanbul: Düşünen Adam Yayınları.

  • Yıldırım, Nilüfer.(2004), Anadolu Masallarında Şamanizm İzleri, Elazığ:Fırat Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics