RECĀ’Ī-ZĀDE MAHMŪD EKREM’İN TA’LĪM-İ EDEBİYĀT’ININ OSMANLI BELĀĞATININ GELİŞMESİNE KATKISI. KISIM II

Author:

Year-Number: 2016-10
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Edebiyat

Abstract

Müslüman ülkelerin bulundukları coğrafyalar ile konuştukları veyazdıkları diller farklı olsa da onların İslâm medeniyeti, kültürü, sanatıve edebiyatına sahip olmaları, ortak duyuş, düşünüş ve hayal sistemiyanında müşterek değerler sistemi açısından bir birliktelik ve tavırortaklığı gösterir. Arap belâğatı, aynı medeniyet ve kültürübenimsemiş olan Fars ve Türk edebiyatlarını da etkilemiştir. Arapbelâğatına ait eserler yıllarca Fars, Selçuklu ve Osmanlımedreselerinde okutulmuş ve öğretilmiş, ardından tercümeleriyapılmış, daha sonra da telif Osmanlı belâğat eserleri yazılmıştır.Bu makalede, Christopher Ferrard, Tanzimat devri şair ve yazarı‘Recâizade Mahmut Ekrem’in Ta’lîm-i Edebiyât’ının OsmanlıBelâğatının Gelişmesine Katkısı’nı ele almaktadır. Bu bağlamdayazar, yazısında “edebiyatta duygunun, zevk güzelliğinin, hayalgücünün, zarifliğin, hafızanın, deha ve hünerin rolleri, estetik öğe,üslûp tartışması, mecâzlar ve edebî sanatlar ile Ekrem’in çağdaşOsmanlı edebiyatına dair değerlendirmeleri”ni alt-başlıklar halinde elealır.

Keywords

Abstract

Even if Geographies that Muslim countries locate, and languages thatthey speak and write are different, that they have Islamic civilization,culture, art and literature shows a unity and attitude partnership interm of the common emotion, thought and imagination as well as theshared values system. Arabic rhetoric has also ifluenced Persian andTurkish literatures which adopted the same civilization and culture.The works of Arabic rhetoric was read and taught in Persian, Seljukand Ottoman madrasahs for years, then their translation was made,more then the works of Ottoman rhetoric was written as copright.In this article, Christopher Ferrard has dealt with the poet and authorof the Tanzimat era Recâ’i-zâde Mahmûd Ekrem’s Ta’lîm-i Edebiyâtto the Devolopment of Ottoman Rhetoric. In this context, author, inhis article, takes into sub-headings “the roles of emotion, good taste,imagery, wit, memory, genius and skill and, aesthetic component inliterature, dicussion of style, tropes and figures of speech andEkrem’s assessments of contemporary Ottoman literature.”

Keywords